Om samlekort med tema fotball

Det finnes samlekort med nesten alle tenkelige og utenkelige temaer, fra det gigantiske utvalget av baseball-kort til mer nisjepregede samleserier. Populariteten til de ulike kategoriene hører både sammen med sportens spredning og popularitet, men i tillegg hvor etablert markedet for samlekort har vært i de områder der sporten er populær.

Det er kanskje derfor ikke så rart at det er baseball og ishockey som de aller fleste tenker på i forbindelse med samlekort. Dette er sporter som er populære i USA, som på mange måter er hjemme-markedet til det meste som har med samlekort å gjøre. Det er mulig å til en viss grad se den samme effekten i andre land, der for eksempel spesielt ishockeykort var populære i Sverige en periode. Dette hører helt klart sammen med at Sverige er en stor ishockey-nasjon, med mange kjent spillere som også er aktive i NHL. Hvor passer så samlekort med tema fotball, altså det som vi i Europa kaller for fotball, inn i dette bildet?

fotballspiller 157x300 - Om samlekort med tema fotballTidlig historie – England og tobakkselskaper

De første samlekortene med tema fotball ble produsert i 1896 av Marcus & Company Tobacco i Manchester i England. Disse kortene hadde kjente fotballspillere, den første serien var faktisk med hele 100 kort til sammen, på forsiden. På baksiden var det reklame for tobakk-selskapet. Kortene ble raskt populære, og det var mange selskaper som laget tilsvarende kort i løpet av begynnelsen av det tjuende århundret

Videre ble det produsert mye fotballkort helt frem til andre verdenskrig, da mangel på papir gjorde det vanskelig å opprettholde produksjonen. Produksjonen av samlekort med tema fotball spredte seg også til noen få andre land, som Argentina. Med tanke på fotballens sterke posisjon i Argentina, er det ikke så rart at dette er et land som kortene raskt spredte seg til.

Moderne historie – italienske Panini dominerer markedet

Panini fotball samlekort 214x300 - Om samlekort med tema fotballMarkedet for samlekort innenfor for eksempel baseball og ishockey, er dominert av store amerikanske produsenter som Topps og Upper Deck. Det samme gjelder ikke for samlekort med tema fotball, igjen er forklaringen at fotball ikke er en idrett som helt har fått gjennomslag i USA ennå.

Istedenfor er det den italienske produsenten Panini som dominerer markedet, de begynte produksjonen i 1961 med tema italiensk serie A. Panini ekspanderte raskt til andre markeder, og har i dag lagt seg unna nesten hele markedet for samlekort med tema fotball. Upper Deck prøvde seg i forbindelse med verdensmesterskapet i 1994, og noen få andre selskaper har også vært inne i markedet. Likevel er Panini helt dominerende i dag.

I 2006 produserte Panini den første digitale løsningen for et verdensmesterskap, i samarbeid med Coca Cola. Videre i 2018 laget Panini også digitale samlekort, med over fem millioner  brukere som samlede virtuelle samlekort. Samtidig produserte de mellom åtte og ti millioner kort hver dag i forbindelse med mesterskapet, så markedet for fysiske kort er definitivt ikke dødt. Videre har Panini også kjøpt rettighetene til engelsk Premier League, og de skal selge kort med denne ligaen som tema fra og med 2019-sesongen.